חלוקת עסק בין בני זוג בגירושין

בחירת עורך דין זה לא משחק! ההמלצה שלנו –
עו"ד הראל יטיב!

אל תוותרו על הזכויות שלכם, התקשרו עוד היום לעו"ד הראל יטיב! 

כדי לא להישאר לבד בוועדת החלטות לגבי הזוכיות הרפואיות פונים לעו"ד הראל יטיב
השאירו פרטים וקבלו הצאת מחיר שלא תוכלו לסרב

במהלך חיי הנישואין, כאשר הכל על מי מנוחות, יכולים בני זוג לקבל החלטה מושכלת ומשותפת, לפיה אחד מבני הזוג יתמקד בשגשוג בקריירה והאחר יתמוך מאחור, ישקיע יותר בגידול המשפחה, אולי יעצור את ההתפתחות המקצועית שלו.

הדברים מקבלים משנה תוקף, כאשר אותו בן זוג הוא עצמאי בעל עסק. הוא עצמו ישקיע את כל מרצו וזמנו בעסק והדבר מתאפשר לו אודות לכך שהחלק השני נותן לו גב. יתרה מכך, הכסף המשותף של שני בני הזוג, יירתם לעיתים לטובת העסק, שרק אחד מבני הזוג רשום כבעליו ולעיתים שני בני הזוג ייקחו למשל הלוואה משותפת.

כאשר הנישואין עולים על שרטון ובני הזוג פותחים בהליך גירושין, קיימת לרוב תמימות דעים, לגבי חלוקת הרכוש המשותף, כמו דירה, מטלטלין שונים ועוד. אך מה לגבי עסק שיתכן ורשום רק על שמו של אחד מבני הזוג? ומה אם רק אחד מבני הזוג השקיע ועבד בעסק?

חלוקת רכוש ועסק בין בני זוג בתהליך גירושין

במידה ואחד מבני הזוג הקים עסק עצמאי, בעת בקשת הגירושין, בן הזוג השני יכול לבקש לקבל חצי משווי העסק או חצי מהזכויות בעסק.  גם אם רק אחד מבני הזוג הקים את העסק, גם אם רק אחד מהם עבד בו והשקיע בתפעולו וגם אם העסק רשום רק על אחד מהם, החוק קובע כי תתקיים חלוקה.

למעשה, חוק 'יחסי ממון בין בני זוג', קובע כי כלל הנכסים והזכויות שנצברו על ידי בני זוג, יתחלקו באופן שווה במקרה של פירוק הנישואין. זה נכון לנכסי נדל"ן, לנכסים פיננסיים כמו פנסיה, השקעות וכד' וזה נכון גם לגבי עסק של אחד מבני הזוג.

איך מחליטים מהו שוויו של העסק?

במקרה של בקשה לחלוקת רכוש, בית המשפט ממנה מומחה מטעמו, לרוב רואה חשבון, שיבדוק ויכמת את שוויו של העסק. המומחה בוחן ובודק את העסק על כל היבטיו ומעריך את השווי של הנכסים הפיזיים, למשל ציוד ומבנה, של תזרים המזומנים וההכנסות של העסק, כעת ובעתיד ושל נכסים לא מוחשיים.

אחד מהנכסים הלא מוחשיים אבל כזה שיש עליו תג שווי, הוא 'המוניטין' העסקי. הגדרת מוניטין היא שווי העסק, בלי בעל העסק. בפשטות יותר, מה יהיה שווי העסק או המותג, אם נוציא את הבעלים ממנו  והעסק יתגלגל מעצמו. זהו ערך שקשה מאוד לכמת ולהעריך ולכן ישנן לא מעט מחלוקות לגבי כך ופסיקות שונות של ערכאות שיפוטיות בעניין.

חלוקת עסק בהסכמה או בבית המשפט

ההמלצה שלנו גורפת והיא להשתמש בכלי ייעוץ משפטי בגירושין לכל אורך התהליך. למשל בסוגיות של הסדרי ראיה, הסכמי גירושין, מזונות ועוד וכן, גם בכל הנוגע לחלוקת רכוש או עסק. כאשר יש ייעוץ משפטי על ידי עורך דין בקיא בתחום, לפעמים מנוטרלים הכעסים האישיים והם מפנים את מקומם לייעוץ מקצועי ומיטיב.

הדרך המומלצת לבצע חלוקת רכוש או עסק היא באמצעות הידברות והגעה להסכם בנושא, שימנעו מחלוקות כעת וגם בעתיד. הסכם שמנוסח כיאות, יהיה בעל תוקף חזק בכל בית משפט. כאשר אין הסכמות בין בני הזוג, מכל סיבה שהיא, הנושא עובר לדיון בבית המשפט וזה כאמור, יטיל את בדיקת העסק על מומחה מטעמו.  

גירושין

גירושין

כדי לא להישאר לבד בוועדת החלטות לגבי הזוכיות הרפואיות פונים לעו"ד הראל יטיב!
השאירו פרטים וקבלו הצאת מחיר שלא תוכלו לסרב

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

אז מה היה לנו בכתבה:

072-3940742
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!